Châtelaine czyli kasztelanka

Dostałam na urodziny piękny prezent od wyjątkowych osób. Dziewiętnastowieczną srebrzoną sakieweczkę z nożycowo rozszerzającym się wlotem i ozdobnym wieczkiem. Poniżej otwarta i zamknięta.

20130414_164134

klama torby chatelaine

Podobna, niemal identyczna, znajduje się w zbiorach muzealnych Muzeum Narodowego w Krakowie. Na zdjęciu poniżej położyłam moją na stronie książki przedstawiającej sakiewkę ze zbiorów tego muzeum.

20130414_151949

20130414_111514

Sakieweczka powstała około 1890 roku i była przypinana do châtelaine czyli kasztelanki. Châtelaine to był klips z kilkoma łańcuszkami noszony przez damy przy pasku jak na poniższej rycinie. Do łańcuszków przypinano różne niezbędne rzeczy – sole trzeźwiące, medaliony, lusterka, karneciki, puderniczki, sakiewki, klucze, modlitewniki. Można powiedzieć – taka dziewiętnastowieczna smycz. Tyle, że podkreślała talię, a nie dekolt.

20130414_111553

Châtelaine używane były w średniowieczu i renesansie. Inne, szalenie wyrafinowane châtelaine wyglądały oszałamiająco.

20130414_151741  

20130414_151759

Teraz do châtelaine przypinałybyśmy komórkę, kartę kredytową i błyszczyk. Papierosy, kluczyki do samochodu, fiolkę z perfumami.

Moja sakieweczka służyła prawdopodobnie do noszenia pieniędzy.  Wlot rozszerza się do prawie 6,5 cm – jest całkiem spory i wygodny. A damy miały przecież 120 lat temu znacznie drobniejsze dłonie. Po zamknięciu harmonijka blokowana jest przez zatrzaśnięcie umocowanego na zawiasie wieczka. Ze złotówkami w środku sakiewka wygląda tak:

20130414_152449

To, co czyni moją sakieweczkę szczególnie wyjątkową to wygrawerowane na wieczku inicjały – moje inicjały:) Jest moja na zawsze.

20130414_111247

One thought on “Châtelaine czyli kasztelanka

Skomentuj

